Een kijkje achter de schermen bij ‘DP World Tour TV’
Het KLM Open trekt duizenden fans naar de golfbaan en ook nog eens miljoenen golfliefhebbers beleven het spektakel voor de televisie of met een mobieltje in de hand. Het is een flinke logistieke uitdaging om de toernooien week in week uit naar miljoenen huiskamers te brengen. Welkom bij ‘Operatie Golf in Beeld’.
Een kijkje achter de schermen bij de tv-productiemaatschappij van de DP World Tour is ook letterlijk een kijkje achter de schermen. Nog voor de ingang van The International wordt een groot deel van de weg ingenomen door het wagenpark van de DP World Tourstaat. De zes mega-trucks staan achter grote schermen geparkeerd. Voor toegang tot dit gebied is een speciaal pasje nodig.
Groot materieel
De mega-trucks hebben bijna allemaal zonder uitzondering slide-outs, oftewel uitschuifbare panelen die extra ruimtes genereren.
Voor het KLM Open is de DP World Tour met groot materieel uitgerukt. De kraanwagen met daarop de hoge mast met zenders valt al van ver op. Vanwege de wind deze week kan de mast in Amsterdam niet helemaal worden uitgeschoven. De weerman van de DP World Tour houdt dat nauwlettend in de gaten. Veiligheid gaat boven alles.

Operatie
Twee trucks komen in de week voor het evenement al op de plaats van bestemming om voorbereidingen te treffen. Kilometers kabels worden getrokken. De tv-crew neemt zijn eigen buggy’s mee naar de toernooien. Dit is een operatie van jewelste. Week in, week uit.
“Het KLM Open is een historisch toernooi, dat is een van de redenen waarom we hier met veel zijn. Maar bij toernooien als The Open is het allemaal nog veel groter”, zegt Matthew, een van de veelal Britse werknemers, die voor een wand vol monitoren aan de knoppen zit. Hij leidt ons rond in het flagship van DP World Tour, zoals hij zelf zegt.
Het duizelt je hier van de schermen en de stemmen.
Concentratie
Er zijn genoeg camera’s in de baan om ongeveer zeven flights op hetzelfde moment te kunnen volgen. Maar de fan voor de buis kan natuurlijk maar naar één moment tegelijk kijken, dus worden veel beelden opgenomen en enkele seconden later getoond. Zo wordt de reportage gevuld met beelden van golfers in actie.
“Omdat we hier constant de stem van de producer en de regisseur door elkaar horen, is geconcentreerd blijven misschien wel de grootste uitdaging”, zegt Matthew, die met zijn hand op het schuifpaneel uitlegt met welke camera’s de volumeknoppen in verbinding staan.
Geluid
Soms haasten mobiele camerateams zich naar een andere plek op de baan omdat een speler, die niet in een showflight zit, het heel goed doet. Het gebeurt ook regelmatig dat er wel beeld is van een mooi shot, maar geen geluid. Dan tovert Matthew of een van zijn collega’s het geluid van het contact dat de bal met de club maakt uit de hoge hoed. De verslaggever laat even horen welke varianten er allemaal zijn. Of ze ‘plakken’ er een beetje applaus onder als de slag dat verdient, maar er geen toeschouwers in de buurt zijn. Matthew glimlacht. “We willen het voor de kijker zo mooi mogelijk maken. Dan hoort dit er soms ook bij.”
Miljoenen
De beelden gaan via een satelliet naar Londen en komen dan weer ‘terug’ naar de Nederlandse. Tijdsverlies is miniem. Oftewel als Joost Luiten op The International live de bal slaat, wordt dat nog geen seconde later letterlijk in beeld gebracht.
Het KLM Open is natuurlijk niet alleen in Nederlandse huiskamers te zien. De live broadcasting van de DP World Tour bereikt tijdens een toernooi als dit 490 miljoen huishoudens in meer dan 150 landen.